piątek, 6 listopada 2015

5. Etap pierwszy: Uczestnictwo

Cele


Ćwiczenia zawarte w pierwszym etapie są pomyślane w ten sposób aby Twoje dziecko nauczyło się stawiać Ciebie w centrum uwagi. Głównym celem tego etapu jest wyeliminowanie lub drastyczne ograniczenie konieczności namawiania dziecka aby zwróciło na Ciebie uwagę. Kiedy dziecko skupia swoją uwagę na Twojej twarzy i tym co robisz to znacznie łatwiej zaprosić go do wspólnej, radosnej zabawy.

Podsumowanie aktywności


Poniższy etap rozpoczyna się od aktywności, które mają pomóc Ci prowadzić odpowiednią komunikację ze swoim dzieckiem. Pierwszych pięć aktywności jest pomyślane w ten sposób aby uprościć a jednocześni uwypuklić istotne elementy komunikacji. Nauczysz się używać mniejszej liczby słów. Jednocześnie, Twoje słowa będą miał większą moc i znaczenie. Będziemy pracować nad tym, aby zmniejszyć Twój wysiłek wkładany w to aby namawiać Twoje dziecko do reakcji. Będziesz dodawała pikanterii swoim wypowiedziom poprzez nieoczekiwane odgłosy i czynności. Nauczysz się też tego jak ważna jest komunikacja niewerbalna.

Po zapoznaniu się z początkowymi ćwiczeniami przejdziemy do ćwiczeń, które podkreślają znaczenie ekscytacji i zabawy. Ciekawość i chęć wspólnej zabawy staną się głównym powodem, dla którego dziecko będzie chciało zwracać na Ciebie uwagę. Zauważysz u dziecka sporo zmiany, znacząco wzrośnie ilość komunikatów przesyłanych za pomocą wyrazu twarzy i mowy ciała. Komunikacja stanie się bardziej emocjonalna. Spodziewaj się znaczącego wzrostu sytuacji, w których wspólnie się z czegoś śmiejecie a Twoje dziecko samo inicjuje sprawiające mu radość aktywności.

Z uwagi na szybkie tempo i nieoczekiwany zwrot akcji w wielu aktywnościach będziemy uczyć dziecka jak ważne jest obserwowanie Ciebie i traktowanie Ciebie jako "punktu odniesienia". Dziecko dowie się, że ćwiczenia mogą być ekscytujące i mogą dostarczyć satysfakcji z ich pełnego opanowania. Dostarczane przez Ciebie podczas aktywności emocjonalne informacje będą tutaj bardzo ważne. Wszystkie te aktywności mają przygotować dziecko do kolejnego etapu jakim będzie wzajemne odnoszenie (ang. social referencing).

Istotne wskazówki


Ogranicz komunikację słowną i uwypuklaj komunikację niewerbalną (mimika i mowa ciała).

Komunikuj się werbalnie tylko wtedy kiedy dziecko widzi Twoją twarz.

Używaj niebezpośrednich wskazówek, kiedy dziecko nie zwraca uwagi no to, że chcesz się z nim komunikować.

Podkreślaj radość która płynie ze wspólnej interakcji.

Bądź uważnym obserwatorem. Określ optymalną długość i tempo wykonywanych aktywności.

Zwróć uwagę jakie przedmioty konkurują o uwaga Twojego dziecka z tym co Ty proponujesz.

Niech ćwiczenia będą pod Twoją kontrolą.

Staraj się w swoich poczynaniach być odpowiednio nieprzewidywalny, tak żeby dziecko ciągle musiało monitorować Twoje poczynania.

Staraj się robić częste przerwy aby stwarzać sposobność do dialogu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz