piątek, 13 listopada 2015

7. Poziom I. Etap 1. Aktywność 2. Straciłem głos

Cele do realizacji


  • Nauka zwracania uwagi na twarz
  • Podniesienie znaczenia niewerbalnej komunikacji

Omówienie aktywności


To ćwiczenie, podobnie jak poprzednie, daje dziecku do zrozumienia, że komunikacja międzyludzka powinna mieć dla niego kluczowe znaczenie. Różnica w porównaniu do poprzedniej aktywności polega na tym, że tym razem powinniśmy podkreślać znaczenie zwracania uwagi na twarz a nie na to co się mówi. Wiele wysoko funkcjonujących dzieci z ASD potrafi sprawnie posługiwać się językiem, ale nie potrafią odczytywać niewerbalnych sygnałów towarzyszących rozmowie. Dzieci takie podczas rozmowy często nie patrzą na rozmówce i nie doceniają znaczenia komunikacji niewerbalnej, a my nieświadomie czynimy tak jak one. Badania naukowe nie pozostawiają wątpliwości, okazuje się, że ponad 70% intencji rozmówcy przekazywanych jest za pośrednictwem komunikacji niewerbalnej. To ćwiczenie jest kluczowe dla każdej osoby, która chce być przewodnikiem swojego dziecka.

Uczestnicy aktywności


Tak jak poprzednio to ćwiczenie wymaga zaangażowania wszystkich ważnych dla dziecka osób, które znajdują się w jego otoczeniu.

Przygotowanie aktywności


W ćwiczeniu tym dążymy do tego, żeby Twoje dziecko potrzebowało Twoich niewerbalnych komunikatów do rozrywki, zabawy i informacji. Jeśli Twoje dziecko będzie mogło łatwo znaleźć inną osobę, z którą pomocą rozmowy osiągnie swoje cele to Twoje wysiłki są daremne. Wyjaśnij wszystkim, że celem tego ćwiczenia nie jest jakaś "niema terapia" lub sprawienie, żeby dziecko odczuwało negatywne emocje. W żadnym razie nie namawiamy tutaj do ignorowania dziecka ani do niezwracania uwagi na to co ono mówi. Naszym celem jest zmniejszanie znaczenia komunikacji werbalnej i bazowanie na bogatej, dosadnie wyrażonej komunikacji niewerbalnej.

Wybierz jakiś określony moment w ciągu dnia w którym będzie udawać, ze straciłaś głos. Upewnij się, że nikt inny w tym czasie nie "zapełni" Twojego milczenia. Dodatkowo, wybrany przez Ciebie moment na tę aktywność powinien przypadać na czas kiedy komunikacja z Tobą jest dla Twojego dziecka ważna. Oznacza to, że powinnaś zadbać o to, żebyś w tym czasie nie musiała walczyć o uwagę swojego dziecka z komputerem czy telewizją. To ćwiczenia nie będzie wartościowe jeśli Twoje dziecko nie będzie potrafiło zauważyć, że coś się zmieniło. Jeśli Twoje dziecko potrafi zrozumieć Twoje poczynania to wyjaśnij mu, że wykonujesz to ćwiczenia w ramach ćwiczeń niewerbalnej komunikacji. Staraj się do komunikacji używać jedynie mimiki twarzy i mowy ciała. Możesz też zachęcać dziecko do udawania, że ono też straciło głos.

Instrukcje dla prowadzącego


Kiedy nadejdzie czas aktywności po prostu przestań mówić do dziecka. Podczas tego ćwiczenia bądź ożywiony, staraj się zachęcać do komunikacji. Bądź blisko dziecka, angażuj się i staraj reagować na każdą formę komunikacji Twojego dziecka. Często pokazuj palcem, gestykuluj i podkreślaj swoje emocje wyrazistą mimiką twarzy. Zachęcaj dziecko do interakcji tak ciekawie jak tylko potrafisz. Pamiętaj żeby podczas tej aktywności nie spędzać czasu przed telewizorem ani nie wykonywać innej czynności, która nie wymaga komunikacji. Nie pozwól też innej osobie żeby komunikowała się z dzieckiem w tym czasie.

Modyfikacje aktywności


To wspaniałe ćwiczenia do wykonywania w domu i małych klasach szkolnych. Używaliśmy także kilku innych ciekawych wariantów tego ćwiczenia. Jeden z tych wariantów nosił nazwę "Straciłem słuch". W tym ćwiczeniu możesz mówić, ale udajesz, że nie słyszysz i Twoje dziecko musi znaleźć inny sposób przekazania Tobie informacji. Możesz powiedzieć swojemu dziecku, że potrafisz czytać z ruchu warg wiec Twoje dziecko będzie musiało zadbać o to, żebyś widziała jak ono poprawnie wymawia.

Przeszkody i wyzwania


Podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu także to ćwiczenia będzie miało ograniczoną efektywność w przypadku dzieci, które przejawiają silnej potrzeby do komunikacji z Tobą. W takim przypadku możesz spróbować najpierw podejścia behawioralnego, żeby wyrobić w swoim dziecku chęć do komunikacji. Stoimy też na stanowisku, że to ćwiczenie nie powinno być wykonywane jeśli powoduje u Twojego dziecka negatywne emocje. Pamiętajmy jednak, że wiele dzieci początkowo protestuje przed tego typem aktywności i nie powinniśmy się zniechęcać. Z czasem taka aktywność będzie im sprawiać przyjemność.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz